Thursday 27 October 2011

Projek Lebuh Raya Senai Desaru rugi



KUALA LUMPUR - Projek Lebuhraya Senai Desaru, Johor sepanjang 77 kilometer mengalami kerugian RM375.6 juta setelah kerajaan membeli 716 lot tanah tambahan.
Ketua Audit Negara, Tan Sri Datuk Ambrin Buang berkata, projek bermula Julai 2005 bernilai RM1.37 bilion itu turut mengalami kerugian RM192.70 juta atau 270 peratus apabila berlaku perbezaan kos anggaran dengan perbelanjaan semasa.
Katanya, ketika perjanjian konsesi ditandatangani antara syarikat yang kendalikan projek itu dengan Kerajaan Persekutuan yang diselenggarakan Lembaga Lebuhraya Malaysia pembinaannya dianggarkan RM71.31 juta.
“Dalam masa lima tahun, kosnya melonjak kepada RM264.01 juta. Ia berpunca daripada kesilapan data kerja mengukur dari syarikat konsesi apabila tidak mengira 110 lot tanah melibatkan 142,000 meter persegi dalam perancangan awal.
“Akibatnya, kos keseluruhan mencecah RM1.37 bilion dan kerajaan mencatatkan kerugian 20 peratus apabila tidak boleh mengutip hasil tol lebuh raya itu, selain kehila�ngan 74 lot tanah,” katanya.
Menurutnya, kerugian RM20 juta disebabkan anggaran pampasan tidak tepat diberikan kepada pemilik tanah dan perbelanjaan sampingan di mahkamah serta pembayaran lapan peratus kadar faedah akibat kelewatan sepa-tutnya tidak berlaku.
Walaupun projek itu siap lebih 90 peratus, katanya, masalah penyelenggaraan rumput dan pembersihan lebuh raya masih tidak dilakukan walaupun tender telah dikeluarkan.
“Mereka memberi alasan ia berpunca daripada penarikan diri syarikat penyelenggaraan yang mendapat tender. Bagaimanapun, mereka hendaklah mengatasinya kerana ia boleh membahayakan pengguna lebuh raya.
“Malah audit mendapati tiada penanaman rumput di sekitar cerun bukit dengan sempurna yang boleh menyebabkan berlaku hakisan dan tanah runtuh. Jika berlaku, bermakna kos perbelanjaan terus meningkat,” katanya.
Pembinaan lebuh raya itu dirasmikan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Shaziman Abu Mansor pada 2005, meliputi tiga fasa, iaitu bermula dengan pembinaan di Lebuh raya Pasir Gudang dan laluan sepanjang 27 km dari Cahaya Baru ke Desaru dengan menempatkan dua plaza tol.

No comments:

Post a Comment